Iskolakert a Waldorfban 1.

Hallottatok már az Iskolakert Programról? Ennek célja, hogy kerteket hozzon létre sulikban (Vigyázat! Nem udvart! ), illetve a meglévőket támogassa, fejlessze és kiépítsen számukra egy mentorhálózatot, lévén hogy akarat sokszor van, de a szakmai tudás néha hibádzik. Nem kisebb szervezetek állnak mögötte, mint az Agrárminisztérium, az Iskolakertekért Alapítvány, a Váci Egyházmegyei Karitász és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A program szakmai koordinátora pedig a Biokultúra Szövetség.

https://permakultura.hu/wp-content/uploads/2019/04/20190405_112957-1024x768.jpg

A nyertesek kapnak egy eszköz alapcsomagot, mert na… bottal túrni a talajt egy ideig buli, de hosszútávon nem. Képzésen vehetnek részt,, illetve pedagógiai és kertészeti mentorálasnak is alanyai lesznek. Hogy mi mindent lehet egy ilyen program során létesíteni? Hát őszintén mondhatom, hogy mindent, ami egy vérbeli permás lelkének vágya. Fűszerkert, gyümölcsös, komposztáló, természetes élőhelyek, kerti padok, veteményes, de még a növénymenhely is felkerült a listára. No persze csak a kreativitás szab határt, tehát a tó kialakítás, magas ágyás, aszalógép sem idegen a tervektől. 

https://permakultura.hu/wp-content/uploads/2019/04/Waldorf.png

A mentorálós résznél jövünk mi a képbe. Szilágyi Alfrédot kérték meg a Waldorf terveinek mentorálására, szaktanácsadásra. Ebbe beletartozik a helyi adottságokra épülő  öntözési, vetési, helykihasználási és növényvédelmi terv készítése is. Jelen esetben a gyerekek is az élővilághoz tartoznak, de reméljük nem mint kártevők. Ehhez azonban mindenképp szükségeltetik egy terepszemle is, hiszen látatlanban nem mondunk semmiről véleményt, ezek alapján történt a tervek összeállítása, majd ezek elkészültével ismét ellátogattunk, hogy szóban is elmagyarázhassuk a tanácsokat.

https://permakultura.hu/wp-content/uploads/2019/04/20190405_111856-1024x768.jpg

Április 5-én, egy péntek délelőttön, régi gyár- és raktárépületek közt bolyongva egyszer csak megérkeztünk az álom és hobitház kombinációjából született iskolába. Az órára belépve, jó volt szembesülni azzal, hogy jó mérnökökhöz méltóan tervezéssel kezdtek. Párosával lehetett jelentkezni a munkákra, mint ásóvillázás, komposztrendezés, betonozás. Nagy meglepetésemre senkit sem kellett noszogatni a munka elvállalására, sőt vita alakult ki a népszerűbb feladatok miatt, de aztán sikerült demokratikus módon (kő- papír- ollóval) megoldani.

https://permakultura.hu/wp-content/uploads/2019/04/20190405_113218-1024x768.jpg

A teremből kiszabadulva rögtön mindenki a szerszámaiért indult és csak úgy visszhangzott a hely a sok „ Istvánbácsiholkezdjem?” „Istvánbácsiígyjólesz?” és hasonló kiáltásoktól. A Fent nevezett „Istvánbácsi” hivatalos neve Mincsik István, aki nemcsak a kertfoglalkozásokat tartja, hanem az iskola igazgatója is egy személyben. A feladatok megmutatása, elmagyarázása után, volt egy kis időnk a kertről beszélgetni.

Hamarosan erről a beszélgetésről is készítünk egy beszámolót, addig is jó kertészkedést Mindenkinek! 



A mentorálas szakmai anyaga (vetésforgó, növényvédelmi tanácsok, fejlesztési javaslatok) az alábbi linken elérhető: 

Szakvélemény a gödöllői Waldorf iskolakert fejlesztéséhez


Please follow and like us:

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Szakvélemény a gödöllői Waldorf iskolakert fejlesztéséhez

Készítette: Szilágyi Alfréd, okleveles ökológiai gazdálkodási mérnök, Magyar Permakultúra Egyesület

2019.04.05.

 

I. Bevezetés, helyszíni bejárás

2019. április 27-dikei helyszíni bejárás történt. Mincsik Istánnal, az iskola igazgatójával, aki a kert szakmai vezetője és a kertfoglalkozásokat is tartja, bejártuk a kertet, előzetesen átbeszéltük az iskolakert történetét, jelenét, a kert céljait, további célkitűzéseket.

A kert szakmai irányítója elmondta, hogy szeretnék az iskolát és a kertet farmiskola felé fejleszteni, amelynek keretében a kert még nagyobb szerepet kapna az oktatásban is és a területét szeretnék növelni. Szeretnék az állatállományt is növelni egy borzderes marhával és baromfi állománnyal a jelenlegi kecskék és birka mellett.

Az iskolának külön foglalkoztató terme van, saját konyha részleggel, ahol a gyerekeknek tartják a tantermi foglalkozás részt. A szezonben megtermelt zöldésgekből télen feldolgozás is történik egészen az étel elkészítésééig.

A jelenlegi ~2000 m2-es kert területét akár 1- 1,5 hektárra is lehet növelni a jövőben.

II. Beültetési terv, vetésforgó

A kert vezetője rendelkezésemre bocsátotta az elmúlt öt év vetésforgó tervezetét, amely alapján készítettem el  2020-tól induló 5 év vetésforgóját.

Alapvetően a vetésforgó összeállítása során a következő szakmai szempontokat próbáltam figyelembe venni:

 

2020 2021 2022 2023 2024
Kiwi és tüske nélküli szeder között kora tavasszal retek, hagyma, saláta vegyesen aztán

paprika- padlizsán

sütőtök, kukorica, futóbab vegyesen lóbab, zeller, póré, uborka vegyesen lóbab, zeller, póré, uborka vegyesen borsó aztán paradicsom kora tavasszal retek, hagyma, saláta vegyesen aztán

káposztafélék

Gyüm. fák és komposztgödör közt sárgarépa,

vöröshagyma

póréhagyma, fehérrépa

káposztafélék, paradicsommal borsó-cékla krumpli sárgarépa,

vöröshagyma

póréhagyma, fehérrépa

Gyüm. fák és öregszőlő közt káposztafélék, paradicsommal lóbab, zeller, póré, uborka vegyesen krumpli sárgarépa, vöröshagyma cékla

bokorbab

Jujubák között lóbab, zeller, póré, uborka vegyesen krumpli sütőtök, kukorica, futóbab vegyesen sárgarépa, vöröshagyma kora tavasszal retek, hagyma, saláta vegyesen aztán

paradicsom, leveleskel

Szilsövény mögött sütőtök, kukorica, futóbab vegyesen borsó aztán bokorbab, cékla tökfélék lóbab, zeller, póré, uborka vegyesen krumpli
Íves ágyás levendula levendula levendula levendula levendula
Beton ágyás kora tavasszal retek, hagyma, saláta vegyesen aztán

leveleskel

paprika

cékla

bokorbab

sárgarépa,

vöröshagyma

póréhagyma, fehérrépa

kora tavasszal retek, hagyma, saláta vegyesen aztán

paradicsom káposztafélékkel

ökfélék
Betonágyástól balra tökfélék

cukkini, patisszon

kora tavasszal retek, hagyma, saláta vegyesen aztán káposztafélék

paradicsom

cékla

bokorbab

lóbab, zeller, póré, uborka vegyesen sárgarépa,

vöröshagyma

póréhagyma, fehérrépa

Diófák előtt 1 sárgarépa,

vöröshagyma

póréhagyma, fehérrépa

krumpli kora tavasszal retek, hagyma, saláta vegyesen aztán

paradicsom káposztafélékkel

borsó

utána cékla, bokorbab

sütőtök, kukorica, futóbab vegyesen
Diófák előtt 2 borsó utána cékla sárgarépa,

vöröshagyma

póréhagyma, fehérrépa

paradicsom sütőtök, kukorica, futóbab vegyesen káposztafélék paradicsommal
Diófák előtt 3 káposztafélék paradicsommal paradicsom sárgarépa,

vöröshagyma

póréhagyma, fehérrépa

tökfélék lóbab, zeller, póré, uborka vegyesen

 

További javaslatok a vetésforgóhoz, növényekhez:

 

III. Növényvédelmi terv

Az általános növéynvédelemről beszéltünk a kert és igényfelmérés során. Az igazgató elmondta, hogy használnak növényi leveket és lemosó permetezést, réztartalmú szert körültekintően, ezenfelül kéntartalmú szereket is. Átbeszéltük, hogy milyen problémák merültek fel, így főként ezekre koncentráltam.

Ezenfelül még általános növényvédelmi javaslatok, szerek:

IV. Fejlesztési javaslatok

Az iskolakert fejlesztése és a farmiskola felé való törekvéshez szakmai javaslataim, ötleteim:

Gödöllő, 2019.04.05.                           Iskolakert Mentor