Iskolakert a Waldorfban 2.

Második rész

Folytatódik beszámolónk az Iskolakert Programról, amiben az Egyesületünk is részt vesz. Ebben a részben a kertet szeretném bemutatni. Ha érdekel az előző bejegyzés, itt elérhető: 

https://permakultura.hu/wp-content/uploads/2019/04/20190405_114206-1024x768.jpg

15 éve működik ez a 2000 m2–es kert. A talaja világos homok volt még akkortájt, egy teljesen lepusztult ipari terület. 5 éven át tartó dzsungelirtás és folyamatos trágyázás után került elültetésre a 2 szőlősor. Eleinte még csak fűszerek kaptak helyet, de szép lassan teret nyertek a gyümölcsfák, a zöldségek és az állatok is. A kert megművelése biodinamikus szemléletben történik, ezt azonban nehezíti az órarendek kötöttsége. A biodinamikus módszer használ egy bizonyos naptárat, aminek a segítségével, meghatározhatóak a vetési idők. Ez a módszer azonban nem olyan egyszerű, ezért a gyerekek nem tanulják, csak alkalmazzák. Szintén a szemlélet bonyolultságából fakadóan nem sok elméletet tanulnak, persze hacsak a palántázást, talajlazítást, fakiásást, mélymulcsozást, paradicsom támrendszer kialakítást, állatgondozást és még sok egyéb tapasztalatot nem tekintjük elméletnek. Azért a permakultúra sem ismeretlen a kert irányítója számára, sok minden megjelenik ebből a témakörből is. 

https://permakultura.hu/wp-content/uploads/2019/04/20190405_114050-1024x768.jpg

A Waldorf pedagógiai programjának alapvetően része a kert, amit az iskolák lehetőségeikhez mérten igyekeznek is megvalósítani. Ez nem szakkör vagy plusz foglalkozás, hanem teljesen szokványos, órarendbe integrált duplaóra. Hatodik osztálytól kezdik a diákok a részvételt. Eleinte csak az őszi szünetig és a tavaszi szünettől, majd hetediktől a téli időszakban is folytatódnak az órák, de a konyhában. Az iskolai konyhában a kert terméséből való ételek elkészítése, nemcsak az éhség csillapítására szolgálnak, hanem kémiai, fizikai, biológiai tanulságokkal is. Cukrok, fehérjék, keményítő, élettan, egészség, puding, kenyér, rántás, szappan-késztés itt bizony mind-mind a tananyag szemléltetői. 

https://permakultura.hu/wp-content/uploads/2019/04/20190405_114143-1024x768.jpg

Azonban kezdik kinőni ezt a 2000 m2 –t. Szeretnének farm iskolává átalakulni, ahol a kert még több figyelmet kap és az oktatás is egyre inkább ráépül. Hely szerencsére van elég, egy másfél hektáros terület vár még arra, hogy birtokba vegyék a gyerekek. Ehhez persze a kapacitásokat is növelni kell, szükség lesz egy új tanárra, aki majd irányítja a kerti munkákat. Emellett az állatlétszám is növekedésnek indulhat, sok-sok baromfival és akár egy Kárpáti-borzderessel is, akiknek a trágyája nagyon fontos a kert műveléséhez. 

https://permakultura.hu/wp-content/uploads/2019/04/20190405_114240-1.jpg

Személy szerint nagyon élveztem a látogatást. Aranyos és lelkes gyerekekkel találkozni, akik egymás kezéből kapdossák ki a munkát, nem mindennapi élmény. Egy iskolaigazgató, aki a gyerekek gondolkodó képességének fejlesztését, személyiségük egyediségének kibontakoztatását tartja fő feladatnak pedig egyenesen lenyűgöző. Szakmailag is sokat adott, hiszen a leírásból sejthetitek, hogy nem akármilyen kertet látogattunk meg Tehát összességében nagyon örülök, hogy léteznek iskolák, ahol van igény kertre. 

A mentorálás szakmai anyaga (vetésforgó, növényvédelmi tanácsok, fejlesztési javaslatok) az alábbi linken elérhető: Szakvélemény a gödöllői Waldorf iskolakert fejlesztéséhez

fb-share-icon

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük