Hallottatok már az Iskolakert Programról? Ennek célja, hogy kerteket hozzon létre sulikban (Vigyázat! Nem udvart!), illetve a meglévőket támogassa, fejlessze és kiépítsen számukra egy mentorhálózatot, lévén hogy akarat sokszor van, de a szakmai tudás néha hibádzik. Nem kisebb szervezetek állnak mögötte, mint az Agrárminisztérium, az Iskolakertekért Alapítvány, a Váci Egyházmegyei Karitász és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara. A program szakmai koordinátora pedig a Biokultúra Szövetség.

A nyertesek kapnak egy eszköz alapcsomagot, mert na… bottal túrni a talajt egy ideig buli, de hosszútávon nem. Képzésen vehetnek részt,, illetve pedagógiai és kertészeti mentorálasnak is alanyai lesznek. Hogy mi mindent lehet egy ilyen program során létesíteni? Hát őszintén mondhatom, hogy mindent, ami egy vérbeli permás lelkének vágya. Fűszerkert, gyümölcsös, komposztáló, természetes élőhelyek, kerti padok, veteményes, de még a növénymenhely is felkerült a listára. No persze csak a kreativitás szab határt, tehát a tó kialakítás, magas ágyás, aszalógép sem idegen a tervektől.

A mentorálós résznél jövünk mi a képbe. Szilágyi Alfrédot kérték meg a Waldorf terveinek mentorálására, szaktanácsadásra. Ebbe beletartozik a helyi adottságokra épülő öntözési, vetési, helykihasználási és növényvédelmi terv készítése is. Jelen esetben a gyerekek is az élővilághoz tartoznak, de reméljük nem mint kártevők. Ehhez azonban mindenképp szükségeltetik egy terepszemle is, hiszen látatlanban nem mondunk semmiről véleményt, ezek alapján történt a tervek összeállítása, majd ezek elkészültével ismét ellátogattunk, hogy szóban is elmagyarázhassuk a tanácsokat.

Április 5-én, egy péntek délelőttön, régi gyár- és raktárépületek közt bolyongva egyszer csak megérkeztünk az álom és hobitház kombinációjából született iskolába. Az órára belépve, jó volt szembesülni azzal, hogy jó mérnökökhöz méltóan tervezéssel kezdtek. Párosával lehetett jelentkezni a munkákra, mint ásóvillázás, komposztrendezés, betonozás. Nagy meglepetésemre senkit sem kellett noszogatni a munka elvállalására, sőt vita alakult ki a népszerűbb feladatok miatt, de aztán sikerült demokratikus módon (kő- papír- ollóval) megoldani.

A teremből kiszabadulva rögtön mindenki a szerszámaiért indult és csak úgy visszhangzott a hely a sok „ Istvánbácsiholkezdjem?” „Istvánbácsiígyjólesz?” és hasonló kiáltásoktól. A Fent nevezett „Istvánbácsi” hivatalos neve Mincsik István, aki nemcsak a kertfoglalkozásokat tartja, hanem az iskola igazgatója is egy személyben. A feladatok megmutatása, elmagyarázása után, volt egy kis időnk a kertről beszélgetni.

Hamarosan erről a beszélgetésről is készítünk egy beszámolót, addig is jó kertészkedést Mindenkinek!

A beszámoló 2. részét itt olvashatjátok.

A mentorálás szakmai anyaga (vetésforgó, növényvédelmi tanácsok, fejlesztési javaslatok) az alábbi linken elérhető:

Szakvélemény a gödöllői Waldorf iskolakert fejlesztéséhez